Fredag 10. januar, 2014, 14:15 – 16:00 (HF-bygget 217)
Her presenteres resultater fra pilotstudien til mitt pågående ph.d.-prosjekt om genuskongruens og morsmålspåvirkning (transfer) i norsk innlærerspråk. For å avdekke transfer, sammenligner jeg språkbruken til innlærere med morsmål (S1) som er ulike når det gjelder grammatisk genus og kongruens. Hovedhypotesen er at innlærere som har et S1 uten kongruens (vietnamesisk) vil ha større problemer med genuskongruens enn innlærere som haret S1 med kongruens (tysk, spansk og engelsk). Denne hypotesen springer ut fra en tidligere et S1 med kongruens (tysk, spansk og engelsk). Denne hypotesen springer ut fra en tidligere studie om genustildeling og transfer, der jeg fant at vietnamesiske innlærere hadde signifikant mer korrekt genustildeling enn både tyske, nederlandske, spanske og engelske innlærere. (les mer)
Leave a Reply
You must be logged in to post a comment.